Een vertrouwenspersoon verzorgt opvang van iemand – de ‘melder’ - die te maken krijgt met ongewenste omgangsvormen, met intimidatie, pesten of agressie op school of op de werkvloer. Er zijn maar weinig mensen die nadat ze in een moeilijke situatie of conflict terecht kwamen rustig weer aan het werk gaan. Sommigen blijven met een knagend gevoel rondlopen. ‘Wat zal ik nu doen?’ Andere mensen raken van slag of worden emotioneel. Boos of bang. Een vertrouwenspersoon biedt aan iedereen die dat wenst een luisterend oor en helpt om wat er gebeurd is op een rij te krijgen. Ook helpt de vertrouwenspersoon onderzoeken wat een volgende stap kan zijn, of een oplossing. De vertrouwenspersoon is iemand om ad hoc mee te sparren, onafhankelijk, onvooringenomen en professioneel.
Als vertrouwenspersoon ben ik het allerliefst op de achtergrond voor steun. Ik vind het belangrijk dat je als melder door onze gesprekken zelf je ´problemen´ gaat aanpakken. Waarom? Autonomie en grip hebben op je omgeving zijn twee van de zes bouwstenen voor welbevinden – volgens het geluksmodel van Ryff. Er zijn natuurlijk situaties waarin de verhoudingen zo scheef zijn dat de vertrouwenspersoon mee kan naar een gesprek met degene die last veroorzaakt, of naar de leidinggevende.
Gelukkig hoef je niet meteen te kiezen wat je vervolgstap is. De vertrouwenspersoon kan samen met je overleggen over de opties, maar je bent tot niets verplicht. Het kan goed zijn dat je na één gesprek weet hoe je het wilt aanpakken. Het kan ook zijn dat je langer contact wilt houden. De vertrouwenspersoon staat klaar zolang jij dat nodig vindt.
Als vertrouwenspersoon ga ik altijd vertrouwelijk om met informatie van anderen, want ik heb een geheimhoudingsplicht.
Comments